Wegetarianizm- jako rosnący trend na zdrowy styl życia…

Print Friendly, PDF & Email

Powodów zmiany diety na wegetariańską jest wiele. Niektórzy kierują się aspektami religijnymi, etycznymi czy ekologią lub podążaniem za modą. Inni zaś ze względów zdrowotnych, gdyż odpowiednio ułożona i stosowana dieta wegetariańska pozwala na znaczne ograniczenie spożywania produktów wysoko przetworzonych oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych.

Nowy trend czy przejściowa fascynacja?

Współcześnie wiele osób decyduje się na ograniczanie słodyczy czy produktów przetworzonych. Społeczeństwo tworzy coraz większa liczba świadomych konsumentów, przywiązujących zwiększoną uwagę do profilaktyki zdrowia i ochrony środowiska przyrodniczego. Często wybór diety roślinnej skutkuje zmianą sposobu życia na wielu płaszczyznach.

Zaczerpnięta z Indii dieta jarska to przejaw świadomego i umyślnego eliminowania z diety mięsa i wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego.

Powodów zmiany diety na wegetariańską jest wiele. Niektórzy kierują się aspektami religijnymi, etycznymi czy ekologią lub podążaniem za modą. Inni zaś ze względów zdrowotnych, gdyż odpowiednio ułożona i stosowana dieta wegetariańska pozwala na znaczne ograniczenie spożywania produktów wysoko przetworzonych oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych.

Fot.1. Ekologiczne warzywa.

Rodzaje wegetarianizmu

Co ciekawe, obecnie występuje kilka odłamów wegetarianizmu.

Wyróżnia się:

  • Laktoowowegetarianizm– odmiana wykluczająca z diety wszystkie gatunki mięsa, ale pozostawiająca jaja i produkty mleczne.
  • Laktowegetarianizm– forma eliminująca z diety wszystkie gatunki mięsa i jaja.
  • Owowegetarianizm– wyklucza z jadłospisu wszystkie rodzaje mięsa oraz produkty mleczne.
  • Pescowegetarianizm– odmiana, w której nie spożywa się drobiu, wołowiny, wieprzowiny oraz dziczyzny. Można natomiast spożywać ryby, mleko i jaja.
  • Weganizm– skrajna forma wegetarianizmu. Polega na spożywaniu wyłącznie produktów roślinnych.
  • Witarianizm – odmiana akceptująca wyłącznie surowe warzyw i owoców.
  • Frutarianizm – spożywanie wyłącznie owoców.

Czy wegetarianizm jest zdrowy?

Wegetarianie spożywają znacznie mniej niezdrowych tłuszczów, a posiłki są bogate w witaminy D,C i E a także błonnik, magnez, potas czy kwas foliowy. W wyniku czego rzadziej borykają się z problemami cholesterolu czy wysokiego ciśnienia.

W porównaniu do osób spożywających mięso, jarosze wykazują się niższym wskaźnikiem BMI. Co więcej, u wegetarian znacznie obniżone jest ryzyko występowania chorób przewlekłych, a także opóźniony jest proces starzenia się komórek.

Należy jednak pamiętać, by zmiana odżywiania była racjonalna, niegwałtowna i odpowiednio zbilansowana. Ponadto taka zmiana powinna być skonsultowana z lekarzem lub dietetykiem. Jest to szczególnie istotne wtedy, gdy u osoby zainteresowanej dietą występują choroby przewlekłe, alergie lub jakiekolwiek nietolerancje pokarmowe.

Fot.2. Ekologiczna truskawka.

Czym zastąpić mięso?

Alternatywą są produkty roślinne gwarantujące wystarczającą podaż białka. Wśród tych produktów należy wymienić przede wszystkim soję, warzywa strączkowe tj. ciecierzyca, soczewica, bób, czy groch, jajka, sery, ryby oraz nasiona chia.

Co suplementować i jak zapobiegać niedoborom?

Profilaktycznie należy spożywać produkty bogate w białko, czyli mleko i jego przetwory, jajka i nasiona roślin strączkowych, żelazo zawarte w zielonych warzywach liściastych, burakach, ziołach czy nasionach oraz witaminę B12.

Nie ma zaleceń, by wegetarianin obowiązkowo stosował suplementację. Tak samo jak osoby korzystające z innych diet, wegetarian powinien przyjmować rekomendowaną witaminę D w ilości 800-2000 j.m.

Podsumowanie

Sposoby żywienia wyłączające mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego nie stanowią już szokującej nowości. Co więcej, weganie i wegetarianie tworzą grupę, która rośnie z dnia na dzień. Rynek produktów Vege stale się poszerza, a na półkach w sklepach można znaleźć coraz więcej smacznych, ekologicznych produktów Vege.

Okazuje się też, że nastąpił zauważalny spadek spożycia mięsa. W 2019 roku Polacy spożywali o 2,24% mięsa mniej, niż w latach poprzednich.

 

Opracowanie:  Aleksandra Wysocka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

19 − 7 =