Jak rozpoznać produkty ekologiczne?

Konsumenci coraz bardziej  doceniają ekologiczne produkty spożywcze. W sklepach możemy coraz łatwiej nabyć naturalne soki owocowe, warzywa z ekologicznych upraw i wędliny „z własnej wędzarni”. Jednak czy  wszystko z dopiskiem „eko” czy „bio” naprawdę  jest ekologiczne? Skąd mieć pewność , że dany produkt spełnia normy i wymogi ekologicznej produkcji? Odpowiednie oznaczenia gwarantują nam, że dany produkt został skontrolowany.

Jednym  z obowiązkowych oznaczeń, które należy umieścić na opakowaniu produktów opatrzonych terminem odnoszącym się do ekologicznej metody produkcji (ekologiczny, bio, org/organic) to „unijne logo produkcji ekologicznej”(fot.1.). Ma ono umożliwiać lepszą identyfikację przez konsumenta produktów ekologicznych objętych certyfikacją.

Fot.1. Unijne logo produkcji ekologicznej z oznaczeniami numerów identyfikacyjnych.

Produkty wieloskładnikowe nie mogą być oznakowane jako ekologiczne, jeśli składniki ekologiczne stanowią mniej niż 95%. W takiej sytuacji można umieścić informację,  o zawartości składników ekologicznych w składzie surowcowym, z zaznaczeniem jaki procent wszystkich składników pochodzenia rolniczego stanowią.

Produkt przetworzony musi składać się w co najmniej 95% z surowców pochodzących z rolnictwa ekologicznego, natomiast pozostałe 5% składników może być pochodzenia nieekologicznego , pod warunkiem, że składniki te nie są dostępne w jakości ekologicznej oraz wymienione są w załączniku IX Rozporządzenia Komisji WE nr 889/2008.

 

Cechy produkcji  ekologicznej:

  • Brak GMO – zakaz stosowania w produkcji genetycznie modyfikowanych organizmów,
  • Dobrostan zwierząt na wysokim poziomie – dostęp do pastwisk, wybiegów, brak antybiotyków ani stymulatorów w żywieniu zwierząt,
  • Uprawa bez chemii – zakaz stosowania syntetycznych nawozów mineralnych oraz chemicznych środków ochrony roślin,
  • Ochrona bioróżnorodności – właściwy płodozmian, okrywy zielone, miedze śródpolne, zadrzewienia, wykorzystywanie starych odmian roślin i ras zwierząt

 

Prawidłowe oznaczenie produktów ekologicznych wiąże się z rozpowszechnianiem unijnego logo produkcji ekologicznej oraz podnoszeniem świadomości konsumenckiej. Jednak zdarza się, że nazwa „ekologiczny”, „bio” czy „organic” bywa nadużywana i wtedy traci się zaufanie konsumentów. Dlatego też wprowadzono kary pieniężne za nieprawidłowe znakowanie produktów odnoszących się do produkcji metodami.

 

Unijnym logo produktów ekologicznych mogą się posługiwać tylko ci rolnicy i przedsiębiorcy, którzy pozytywnie przejdą proces certyfikacji.

PAMIĘTAJ: EKO = BIO = ORGANIC

Fot.2. Przykład prawidłowo oznakowanych produktów ekologicznych z zachowaniem koloru, oznaczeń numerów identyfikacyjnych, wymiarów oraz nienaruszeniem pustej przestrzeni wokół logo.

Opracowała: Agnieszka Jereczek

źródło: MRIRW

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *