Trendy na rynku produktów ekologicznych – Biofach 2017.

Rynek żywności ekologicznej wciąż nie zwalnia tempa. Produkty z eko certyfikatem zagospodarowały już niemal każdy segment rynku, dlatego producenci skupiają się raczej na nowych rozwiązaniach w zakresie receptur, opakowań i marketingu. Dowodem na to są jedne z największych międzynarodowych targów produktów i żywności ekologicznej BIOFACH w Norymberdze. Zapraszamy do zapoznania się z videorelacją z tego przedsięwzięcia. Czytaj więcej Trendy na rynku produktów ekologicznych – Biofach 2017.

Środki ochrony roślin dozwolone w rolnictwie ekologicznym – cz. II

Naturalne substancje w ochronie roślin. Bardzo częstym zabiegiem stosowanym przez rolników ekologicznych to opryski różnymi wyciągami roślinnymi. Pamiętajmy jednak o tym, aby rośliny wykorzystywane do tego pochodziły najlepiej z obrębu naszego gospodarstwa, z miejsc oddalonych od potencjalnie skażonych siedlisk (np. wysypiska śmieci). Również warunki pogodowe mogą modyfikować ich działanie, jak również zachowanie warunków higienicznych podczas… Czytaj więcej Środki ochrony roślin dozwolone w rolnictwie ekologicznym – cz. II

Środki ochrony roślin dozwolone w rolnictwie ekologicznym – cz. I

Podstawową metodą ochrony roślin w systemie rolnictwa ekologicznego jest szeroko rozumiana profilaktyka. Głównym założeniem jest dbałość o równowagę w agroekosystemie. Należy prowadzić takie zabiegi agrotechniczne, które przyczynią się do stworzenia odpowiednich warunków dla prawidłowego wzrostu roślin.  Do takich działań należą m.in. uprawa roli, zmianowanie, dobór gatunków  i odmian, a także terminy siewów oraz zabiegów mechanicznych. … Czytaj więcej Środki ochrony roślin dozwolone w rolnictwie ekologicznym – cz. I

Jak przygotować gospodarstwo rolne do uzyskania płatności – działanie “Rolnictwo ekologiczne” – PROW 2014-2020? cz.II

JAK ROLNIK POWINIEN SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO GOSPODAROWANIA EKOLOGICZNEGO? Po pierwsze  trzeba poznać zasady prowadzenia gospodarstwa ekologicznego i obowiązujące przepisy krajowe i unijne (wykaz aktów prawnych na stronie: www.minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Rolnictwo-ekologiczne/Akty-prawne). Należy dobrze przeanalizować możliwości swojego gospodarstwa i własne predyspozycje.  Rolnik powinien rozważyć, czy jest w stanie prowadzić produkcję roślinną bez użycia nawozów mineralnych i chemicznych środków ochrony… Czytaj więcej Jak przygotować gospodarstwo rolne do uzyskania płatności – działanie “Rolnictwo ekologiczne” – PROW 2014-2020? cz.II

Jak przygotować gospodarstwo rolne do uzyskania płatności – działanie “Rolnictwo ekologiczne” – PROW 2014-2020? cz.I

ŻYWNOŚĆ EKOLOGICZNA Popyt na żywność ekologiczną w Polsce będzie rósł – zapewniają analitycy rynku. Potencjał rozwoju rynku eko-żywności w Polsce jest ogromny. Z danych najnowszego raportu The World of Organic Agriculture wynika, że wydatki na żywność ekologiczną stanowią w Polsce 0,2 proc. wydatków na żywność ogółem. Dla porównania udział wydatków na zdrową żywność w całkowitych wydatkach na… Czytaj więcej Jak przygotować gospodarstwo rolne do uzyskania płatności – działanie “Rolnictwo ekologiczne” – PROW 2014-2020? cz.I

Zasady chowu zwierząt w systemie ekologicznym – film.

Zwierzęta stanowią integralną część gospodarstwa ekologicznego. Podstawą równowagi paszowo-nawozowej jest odpowiednia obsada zwierząt. Posiadanie zwierząt zapewnia gospodarstwu  dostęp do nawozów naturalnych, niezbędnych w celu dostarczania materii organicznej glebie. Jednym z podstawowych wymagań produkcji ekologicznej jest zapewnienie zwierzętom odpowiednich warunków utrzymania. Na przykładzie jednego z  gospodarstw ekologicznych z powiatu kartuskiego, chcemy Państwu zaprezentować prawidłowe zasady chowu… Czytaj więcej Zasady chowu zwierząt w systemie ekologicznym – film.

Jak skutecznie sprzedawać produkty ekologiczne – film.

Drugim w kolejności najczęstszym miejscem zakupów produktów ekologicznych, są zakupy bezpośrednio od producentów żywności ekologicznej. Klienci znużeni dużymi supermarketami i masowymi produktami poszukują u rolników produktów świeżych, oryginalnych i zdrowych. Konsumenci wybierając żywność ekologiczną szukają też wiedzy o danym produkcie, tym jak jest ten produkt wytwarzany, jak go przygotować, o jego właściwościach zdrowotnych , a także czy jest wytwarzany w sposób przyjazny dla środowiska oraz czy zachowany jest dobrostan zwierząt. Osobista znajomość z rolnikiem traktowana jest jako gwarancja autentyczności produktu. Czytaj więcej Jak skutecznie sprzedawać produkty ekologiczne – film.

Gospodarka nawozowa w systemie ekologicznym i jej wpływ na żyzność gleby.

Ekologiczny system gospodarowania opiera się na zrównoważonej produkcji roślinnej i zwierzęcej w obrębie gospodarstwa, wykorzystującej środki naturalne (biologiczne i mineralne), nieprzetworzone technologicznie. Sprowadza się to do zamkniętego obiegu materii w gospodarstwie, tzw. samowystarczalność nawozowa gospodarstwa. Niema tu miejsca na marnotrawstwo i straty energii. Dlatego tak ważne jest gromadzenie nawozów naturalnych i odpadów powstałych w gospodarstwie, aby zminimalizować zewnętrzne wpływy do gospodarstwa. Czytaj więcej Gospodarka nawozowa w systemie ekologicznym i jej wpływ na żyzność gleby.

Prawidłowe oznaczanie produktów ekologicznych – film.

Żywność ekologiczna to żywność wysokiej jakości i jako taka podlega szczególnym wymaganiom. Rolnicy i przetwórcy, którzy ją wytwarzają podlegają szczególnemu nadzorowi – corocznej kontroli przez inspektorów rolnictwa ekologicznego pod kątem przestrzegania tych wymagań.
Czytaj więcej Prawidłowe oznaczanie produktów ekologicznych – film.

Sprzedaż produktów ekologicznych – charakterystyka klientów – cz. II

Jak często i ile wydają na zakupy klienci? Jednym z najbardziej rozwiniętych rynków w Europie jest niemiecki rynek produktów ekologicznych.  Analiza zachowań klientów na tym rynku, dostarcza wartościowych informacji. Znaczna część nabywców – 42% wydaje na zakupy tylko 15 euro, natomiast stosunkowo nieliczna grupa 9% generuje aż 392 euro przychodów. Ankieta badająca zachowania klientów w… Czytaj więcej Sprzedaż produktów ekologicznych – charakterystyka klientów – cz. II