Konsumenci coraz bardziej doceniają ekologiczne produkty spożywcze. W sklepach możemy coraz łatwiej nabyć naturalne soki owocowe, warzywa z ekologicznych upraw i wędliny „z własnej wędzarni”. Jednak czy wszystko z dopiskiem „eko” czy „bio” naprawdę jest ekologiczne? Skąd mieć pewność , że dany produkt spełnia normy i wymogi ekologicznej produkcji? Odpowiednie oznaczenia gwarantują nam, że dany produkt został skontrolowany.
Jednym z obowiązkowych oznaczeń, które należy umieścić na opakowaniu produktów opatrzonych terminem odnoszącym się do ekologicznej metody produkcji (ekologiczny, bio, org/organic) to „unijne logo produkcji ekologicznej”(fot.1.). Ma ono umożliwiać lepszą identyfikację przez konsumenta produktów ekologicznych objętych certyfikacją.
Produkty wieloskładnikowe nie mogą być oznakowane jako ekologiczne, jeśli składniki ekologiczne stanowią mniej niż 95%. W takiej sytuacji można umieścić informację, o zawartości składników ekologicznych w składzie surowcowym, z zaznaczeniem jaki procent wszystkich składników pochodzenia rolniczego stanowią.
|
Cechy produkcji ekologicznej:
- Brak GMO – zakaz stosowania w produkcji genetycznie modyfikowanych organizmów,
- Dobrostan zwierząt na wysokim poziomie – dostęp do pastwisk, wybiegów, brak antybiotyków ani stymulatorów w żywieniu zwierząt,
- Uprawa bez chemii – zakaz stosowania syntetycznych nawozów mineralnych oraz chemicznych środków ochrony roślin,
- Ochrona bioróżnorodności – właściwy płodozmian, okrywy zielone, miedze śródpolne, zadrzewienia, wykorzystywanie starych odmian roślin i ras zwierząt
Prawidłowe oznaczenie produktów ekologicznych wiąże się z rozpowszechnianiem unijnego logo produkcji ekologicznej oraz podnoszeniem świadomości konsumenckiej. Jednak zdarza się, że nazwa „ekologiczny”, „bio” czy „organic” bywa nadużywana i wtedy traci się zaufanie konsumentów. Dlatego też wprowadzono kary pieniężne za nieprawidłowe znakowanie produktów odnoszących się do produkcji metodami.
Unijnym logo produktów ekologicznych mogą się posługiwać tylko ci rolnicy i przedsiębiorcy, którzy pozytywnie przejdą proces certyfikacji.
PAMIĘTAJ: EKO = BIO = ORGANIC
Opracowała: Agnieszka Jereczek