Warzywa ekologiczne i plastikowe opakowania – to nie jest zgodny duet. Wielu klientów domagało się tego, aby warzywa ekologiczne nie były umieszczane w foliach. Tymczasem obwarowania prawne zmuszały producentów do pakowania ich, aby uniknąć wymieszania z surowcami konwencjonalnymi. Wdrożona technologia „świetlnych tatuaży” rozwiązuje ten problem…
Innowacyjna metoda tzw. natural branding to technika, gdzie za pomocą naturalnego światła można znakować ekologiczne warzywa i owoce. Sposób w pełni bezpieczny, zgodny z normami UE, a oznakowane produkty zachowują pełnię wartości odżywczych i nie tracą na świeżości.
Metoda naturalnego znakowania warzyw i owoców pozwala na rezygnację z opakowań na rzecz znaku naniesionego bezpośrednio i bezdotykowo na skórkę za pomocą naturalnego światła, które w niewielkim stopniu zmienia naturalny pigment warzywa, nie uszkadzając jego komórek. Informację o tym, że mamy do czynienia z produktami ekologicznymi znajdziemy bezpośrednio na skórce (fot.1.).
Technologia została opracowana przez firmę Laser Food przy wsparciu unijnego programu Eco-innovation i zgodnie z unijnymi normami.
W Polsce pierwszymi warzywami dostępnymi z tym oznakowaniem są dynia piżmowa oraz seler z linii BIO Organic, dostępne od początku grudnia 2019 w sklepach sieci Lidl (fot.2).
Również polscy przedsiębiorcy postanowili wdrożyć tę technikę. Farma Świętokrzyska dokonuje znakowania w swoim zakładzie w Borii koło Ostrowca Świętokrzyskiego.
W innych krajach, np. zachodnich metoda natural branding jest już stosowana na wielu innych warzywach i owocach (fot.1 i 3 ).
Z pewnością i w Polsce pojawią się „eko tatuaże” na pozostałych produktach.
Warto dodać , że ubocznym skutkiem trwałego oznakowania produktu „tatuażem” jest uniemożliwianie nieuczciwym przedsiębiorcom zamieniania etykiet na produktach – zastępowania tych z wyższymi cenami na tańsze. Konsument będzie miał pewność , co do jakości produktu bio.
To z pewnością przełom na rynku żywności ekologicznej w Polsce. Klienci mogą w pełni cieszyć się bio produktami i mieć poczucie, że kupowane produkty są zgodne z ideą ekologii.
PAMIĘTAJ: EKO = BIO = ORGANIC ! I CZYTAJ ETYKIETY !
Opracowała: Agnieszka Jereczek
Bardzo dobrze, że w końcu część producentów skończyła produkować pseudo ekologiczną żywność, która opakowana jest w kilka warstw plastiku. Mam nadzieję, że „eko tatuaże” staną się standardem na rynku. Pytanie tylko jak wygląda z ich kosztem i opłacalnością? Czy wiadomo co się bardziej opłaca? Znając przedsiębiorców raczej nie będą przechodzić na ekologiczne znakowanie produktów jeżeli nie będzie to przynosić zysków…
O koszty to chyba trzeba by pytać samych producentów tych technologii. Ale z czasem na pewno będzie to bardziej opłacalne niż opakowania plastikowe. Już w tej chwili w sklepach można zauważyć, że taniej jest zakupić torbę papierową , czy wielokrotnego użytku. Bądźmy dobrej myśli:-)
Super, ostatnio widziałem takie warzywa w lidlu, nigdy nie rozumiałem, po co pakować twarde warzywa, które nie mogą tak łatwo się rozgnieść, do folii plastikowej, super rozwiązanie!