EKO TATUAŻE – innowacyjna metoda znakowania warzyw

Print Friendly, PDF & Email

Warzywa ekologiczne i plastikowe opakowania – to nie jest zgodny duet. Wielu klientów domagało się tego, aby warzywa ekologiczne nie były umieszczane w foliach. Tymczasem obwarowania prawne zmuszały producentów do pakowania ich, aby uniknąć wymieszania z surowcami konwencjonalnymi. Wdrożona technologia „świetlnych tatuaży” rozwiązuje ten problem…

Innowacyjna metoda tzw. natural branding  to technika, gdzie za pomocą naturalnego światła można znakować ekologiczne warzywa i owoce. Sposób w pełni bezpieczny, zgodny z normami UE, a oznakowane produkty zachowują pełnię wartości odżywczych i nie tracą  na świeżości.

Metoda naturalnego znakowania warzyw i owoców pozwala na rezygnację z opakowań na rzecz znaku naniesionego bezpośrednio i bezdotykowo na skórkę za pomocą naturalnego światła, które w niewielkim stopniu zmienia naturalny pigment warzywa, nie uszkadzając jego komórek. Informację o tym, że mamy do czynienia z produktami ekologicznymi znajdziemy bezpośrednio na skórce (fot.1.).

Fot.1. Unijne logo rolnictwa ekologicznego umieszczone metodą natural branding źródło : www.keetsmakelijk.nl

Technologia została opracowana przez firmę Laser Food przy wsparciu unijnego programu Eco-innovation i zgodnie z unijnymi normami.

W Polsce pierwszymi warzywami dostępnymi z tym oznakowaniem są dynia piżmowa oraz seler z linii BIO Organic, dostępne od początku grudnia 2019 w sklepach sieci Lidl (fot.2).

Fot.2. Dynia i seler znakowane metodą natural branding (źródło: Biokurier.pl)

Również polscy przedsiębiorcy postanowili wdrożyć tę technikę.  Farma Świętokrzyska dokonuje znakowania w swoim zakładzie w Borii koło Ostrowca Świętokrzyskiego.

W innych krajach, np. zachodnich metoda natural branding jest już stosowana na wielu innych warzywach i owocach (fot.1 i 3 ).

Fot. 3. Bio warzywa i owoce znakowane na rynku niemieckim. (źródło: www.handelsblatt.com)

Z pewnością i w Polsce pojawią się „eko tatuaże” na pozostałych produktach.

Warto dodać , że ubocznym skutkiem trwałego oznakowania produktu „tatuażem” jest uniemożliwianie nieuczciwym przedsiębiorcom zamieniania etykiet na produktach – zastępowania tych z wyższymi cenami na tańsze. Konsument będzie miał pewność , co do jakości produktu bio.

To z pewnością przełom na rynku żywności ekologicznej w Polsce. Klienci mogą w pełni cieszyć się bio produktami i mieć poczucie, że kupowane produkty są zgodne z ideą ekologii.

 

PAMIĘTAJ:  EKO = BIO = ORGANIC   !     I CZYTAJ ETYKIETY !

 

Opracowała: Agnieszka Jereczek

2 komentarze

  1. Bardzo dobrze, że w końcu część producentów skończyła produkować pseudo ekologiczną żywność, która opakowana jest w kilka warstw plastiku. Mam nadzieję, że “eko tatuaże” staną się standardem na rynku. Pytanie tylko jak wygląda z ich kosztem i opłacalnością? Czy wiadomo co się bardziej opłaca? Znając przedsiębiorców raczej nie będą przechodzić na ekologiczne znakowanie produktów jeżeli nie będzie to przynosić zysków…

    • Agnieszka Jereczek

      O koszty to chyba trzeba by pytać samych producentów tych technologii. Ale z czasem na pewno będzie to bardziej opłacalne niż opakowania plastikowe. Już w tej chwili w sklepach można zauważyć, że taniej jest zakupić torbę papierową , czy wielokrotnego użytku. Bądźmy dobrej myśli:-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

four × five =