EKO TATUAŻE – innowacyjna metoda znakowania warzyw

Print Friendly, PDF & Email

Warzywa ekologiczne i plastikowe opakowania – to nie jest zgodny duet. Wielu klientów domagało się tego, aby warzywa ekologiczne nie były umieszczane w foliach. Tymczasem obwarowania prawne zmuszały producentów do pakowania ich, aby uniknąć wymieszania z surowcami konwencjonalnymi. Wdrożona technologia „świetlnych tatuaży” rozwiązuje ten problem…

Innowacyjna metoda tzw. natural branding  to technika, gdzie za pomocą naturalnego światła można znakować ekologiczne warzywa i owoce. Sposób w pełni bezpieczny, zgodny z normami UE, a oznakowane produkty zachowują pełnię wartości odżywczych i nie tracą  na świeżości.

Metoda naturalnego znakowania warzyw i owoców pozwala na rezygnację z opakowań na rzecz znaku naniesionego bezpośrednio i bezdotykowo na skórkę za pomocą naturalnego światła, które w niewielkim stopniu zmienia naturalny pigment warzywa, nie uszkadzając jego komórek. Informację o tym, że mamy do czynienia z produktami ekologicznymi znajdziemy bezpośrednio na skórce (fot.1.).

Fot.1. Unijne logo rolnictwa ekologicznego umieszczone metodą natural branding źródło : www.keetsmakelijk.nl

Technologia została opracowana przez firmę Laser Food przy wsparciu unijnego programu Eco-innovation i zgodnie z unijnymi normami.

W Polsce pierwszymi warzywami dostępnymi z tym oznakowaniem są dynia piżmowa oraz seler z linii BIO Organic, dostępne od początku grudnia 2019 w sklepach sieci Lidl (fot.2).

Fot.2. Dynia i seler znakowane metodą natural branding (źródło: Biokurier.pl)

Również polscy przedsiębiorcy postanowili wdrożyć tę technikę.  Farma Świętokrzyska dokonuje znakowania w swoim zakładzie w Borii koło Ostrowca Świętokrzyskiego.

W innych krajach, np. zachodnich metoda natural branding jest już stosowana na wielu innych warzywach i owocach (fot.1 i 3 ).

Fot. 3. Bio warzywa i owoce znakowane na rynku niemieckim. (źródło: www.handelsblatt.com)

Z pewnością i w Polsce pojawią się „eko tatuaże” na pozostałych produktach.

Warto dodać , że ubocznym skutkiem trwałego oznakowania produktu „tatuażem” jest uniemożliwianie nieuczciwym przedsiębiorcom zamieniania etykiet na produktach – zastępowania tych z wyższymi cenami na tańsze. Konsument będzie miał pewność , co do jakości produktu bio.

To z pewnością przełom na rynku żywności ekologicznej w Polsce. Klienci mogą w pełni cieszyć się bio produktami i mieć poczucie, że kupowane produkty są zgodne z ideą ekologii.

 

PAMIĘTAJ:  EKO = BIO = ORGANIC   !     I CZYTAJ ETYKIETY !

 

Opracowała: Agnieszka Jereczek

3 komentarze

  1. Bardzo dobrze, że w końcu część producentów skończyła produkować pseudo ekologiczną żywność, która opakowana jest w kilka warstw plastiku. Mam nadzieję, że “eko tatuaże” staną się standardem na rynku. Pytanie tylko jak wygląda z ich kosztem i opłacalnością? Czy wiadomo co się bardziej opłaca? Znając przedsiębiorców raczej nie będą przechodzić na ekologiczne znakowanie produktów jeżeli nie będzie to przynosić zysków…

    • Agnieszka Jereczek

      O koszty to chyba trzeba by pytać samych producentów tych technologii. Ale z czasem na pewno będzie to bardziej opłacalne niż opakowania plastikowe. Już w tej chwili w sklepach można zauważyć, że taniej jest zakupić torbę papierową , czy wielokrotnego użytku. Bądźmy dobrej myśli:-)

  2. Super, ostatnio widziałem takie warzywa w lidlu, nigdy nie rozumiałem, po co pakować twarde warzywa, które nie mogą tak łatwo się rozgnieść, do folii plastikowej, super rozwiązanie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

seven + four =